Är fyrhjulsdrift säkrare?
Många – men långt ifrån alla – som köper en fyrhjulsdriven bil gör det för att de vill ha en säker bil. Men är fyrhjulsdrivna bilar säkrare än andra? Det finns forskning som tyder på att så inte är fallet.
Försäkringsbolaget Folksam har låtit utreda om fyrhjulsdrivna bilar är säkrare. Trafiksäkerhetsforskaren Matteo Rizzi gick igenom mer än 40 000 bilolyckor som registrerats av polisen sedan 2003, och tittade på om det fanns några skillnader mellan fyrhjuls- och tvåhjulsdrivna varianter av samma bilmodell, som Volvo V70 och Audi A6. Förutom analys av olycksstatistik har Rizzi även konsulterat andra forskare inom trafiksäkerhet och fordonsteknik, samt gjort provkörningar av olika bilmodeller.
Resultatet av studien var att det inte är någon skillnad i olycksfrekvensen mellan permanent och inkopplingsbar fyrhjulsdrift. Rizzi säger till Ny Teknik att det dock behövs ytterligare forskning, framför allt på skillnaden i säkerhet mellan olika typer av fyrhjulsdrift. Han säger också att framkomligheten naturligtvis är bättre med en fyrhjulsdriven bil, men att det bara är att rekommendera för den som kommer att köra där framkomligheten är dålig. På vanlig landsväg behövs det inte.
Det mest intressanta med artikeln finns dock i kommentarerna. Här ges flera tänkbara förklaringar till varför det skulle kunna vara så att fyrhjulsdrivna bilar är överrepresenterade. Kan det vara så att de som betalar extra för fyrhjulsdrift också är mer benägna att köra fort? Eller är det så att fyrhjulsdrift invaggar många bilförare i en falsk trygghet. En av de som kommenterade på den ursprungliga artikeln om undersökningen skrev att det var på samma sätt när ABS-bromsarna kom på 90-talet. En annan föreslog en utbildning i hur man bör köra fyrhjulsdrivna fordon.
Signaturen Bert skriver att fyrhjulsdrivna fordon är ett måste för yrkesverksamma, men rekommenderar dem inte för privatbruk. Enligt honom får man bättre känsla och kontroll med tvåhjulsdrift, medan man kan behöva koppla in fyrhjulsdriften i snö eller lera.